«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

برگزاری دومین دوره انتخابات نمایندگان تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد خراسان رضوی + فیلم

  • کد خبر: ۱۹۴۸۵۲
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
برگزاری دومین دوره انتخابات نمایندگان تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد خراسان رضوی + فیلم
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی از برگزاری دومین دوره انتخابات نمایندگان تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد استان خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عماد دخانی امروز، ۲۵ آبان‌ماه، در نشست خبری با موضوع دومین دوره انتخابات نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: دومین دوره انتخابات نمایندگان تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد استان به صورت سراسری، ملی، استانی و شهرستانی ۲۹ آبان‌ماه ۱۴۰۲ ساعت ۹ صبح برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: در راستای تحقق توسعه اجتماعی و ارتقای سرمایه اجتماعی برنامه‌های دولت سیزدهم در حوزه این موضوع، سند تحول دولت مردمی را شاهد هستیم. این سند ابعادی دارد که یکی از آن‌ها در حوزه مباحث و مسائل اجتماعی است. افرایش مشارکت مردمی و تسهیل‌گری یکی از اهداف جدی در حوزه اجتماعی بوده که در سند به آن پرداخته شده است.

دخانی افزود: براساس آیین‌نامه تشکل‌های مردم‌نهاد، تشکل‌هایی که می‌خواهند با رویکرد استانی فعالیت کنند باید مجوز‌های خود را از مجموعه استانداری بگیرند و تشکل‌هایی که در فضای شهرستان‌ها اقدام می‌کنند باید مجوز‌های خود را از فرمانداری اخذ کنند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در سطح استان ۱۲۰ تشکل در هفت محور فعال هستند، عنوان کرد: در حوزه بهداشت و درمان بیش از ۳۰ تشکل، در حوزه امور اجتماعی ۱۰تشکل، امور فرهنگی ۳۵ تشکل، امور زیرساختی و آبادانی ۷ تشکل، محیط زیست ۸ تشکل، علم و فناوری ۵ تشکل و امور خیریه و نیکوکاری ۱۵ تشکل با رویکرد استانی مشغول فعالیت هستند. کل تشکل‌های شهرستان‌ها ۷۰۰ مورد بوده که در این هفت محور مشغول هستند. بیش از ۱۱ هزار تشکل در استان در سطح‌ها و لایه‌های مختلف و ذیل دستگاه‌های مختلف فعالیت دارند که بیشترین آن‌ها ۴هزارهیئت مذهبی هستند.  

وی خاطرنشان کرد: ما در ۲۹ آبان ۱۳۹۸ نخستین دوره انتخابات نمایندگان تشکل‌ها را به صورت ملی، استانی و شهرستانی شاهد بودیم که باید در سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شد، اما به دلیل کرونا با تاخیر دو ساله در ۲۹ آبان ۱۴۰۲ در سراسر کشور و در سطح استانداری خراسان رضوی و شهرستان‌های واجد شرایط برگزار می‌شود. ۱۳ شهرستان، واجد شرایط برای شرکت در انتخابات هستند که از جمله آن‌ها مشهد، نیشابور، سبزوار، گناباد، قوچان، تربت جام، طرقبه و شاندیز، سرخس، تربت حیدریه و بجستان هستند.

دخانی گفت: برابر آیین‌نامه ابلاغی سازمان اجتماعی وزارت کشور ۹ وظیفه برای نامزد‌ها تعریف شده که بعد از انتخاب باید محقق کنند. این وظایف شامل حضور منظم در تمامی جلسات شورا، کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی، اطلاع‌رسانی در خصوص شورا پیش از جلسات و ارائه گزارش اجمالی از تصمیمات و مصوبات پس از جلسات، ارتباط منظم و منسجم با تشکل‌های مردم‌نهاد، راه‌اندازی کانال‌های اطلاع‌رسانی و ارتباطی در پیام‌رسان‌های معتبر، ارائه گزارش مکتوب سالانه فعالیت‌ها و اقدامات به تشکل‌ها، رعایت آداب و حفظ شئون نمایندگی، برگزاری جلسات تخصصی و هم‌اندیشی با تشکل‌ها، حضور حداقل ۴ ساعت در هفته در دبیرخانه شورای تشکل‌ها برای ارائه مشاوره به تشکل‌ها و کمک به صلح و سازش، رفع تعارضات و اعمال داوری بین تشکل‌های مردم‌نهاد است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: برابر ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی ابلاغی وزارت کشور برای افرادی که شرایط و مدارک موردنیاز شرکت در انتخابات را دارند مواردی قید شده، ۱۰ بند دارد که ۴ بند عمومی و ۶ بند تخصصی است. از جمله شرایط عمومی داشتن حداقل ۱۸ سال سن، تابعیت جمهوری اسلامی، ارائه معرفی‌نامه مکتوب و ممهور به مهر تشکل مردم‌نهاد با امضای مدیرعامل یا رئیس هیئت‌مدیره تشکل و ارائه تصویر پروانه فعالیت تشکل مردم‌نهاد بوده و شرایط اختصاصی نیز این است که حداقل دو سال فعالیت تخصصی در حوزه تشکل‌های مردم‌نهاد داشته و خودشان عضو تشکل‌های مردم‌نهاد باشند.  

وی اضافه کرد: یک هیئت نظارت و اجرایی داریم که با حضور اعضای شورای توسعه استان تشکیل شده و ناظر بر انتخابات است. ما انتخابات را ساعت ۹ صبح به صورت هم‌زمان در مرکز استان و شهرستان‌های واجد شرایط آغاز می‌کنیم. ما از استانداری به صورت وبیناری با کلیه شهرستان‌ها ارتباط داریم تا بعد از حضور نصف به علاوه یک افرادی که می‌توانند در انتخابات شرکت کنند، انتخابات در شهرستان‌ها رسمیت پیدا خواهد کرد.

دخانی با اشاره به اینکه در مرکز استان ۹ کاندید و در شهرستان‌ها به تناسب تعداد تشکل‌ها نامزد داریم، تصریح کرد: در مرکز استان ۳ نفر از ۹ نفر کاندیدا‌ها بانوان هستند. در نهایت در استان ۲ نفر و در شهرستان‌ها به تناسب تعداد تشکل‌ها حداقل یک نفر انتخاب خواهد شد. افراد واجد شرایط در انتخابات در حال حاضر در تشکل‌هایی مشغول فعالیت هستند که پروانه فعالیت و مجوز فعالیت دارند. در تشکل‌های واجد شرایط با صدور پروانه فعالیت، اعضای هیئت‌مدیره مجموعه‌های دارای پروانه فعالیت می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. در مرکز استان ۶۰ نفر واجد شرایط برای رای دادن در انتخابات هستند.  

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: سامانه کشوری برای ثبت‌نام تشکل‌ها وجود دارد که moi.ir بوده، در این سامانه مراحل ثبت‌نام به صورت یکپارچه از سامانه ملی آغاز می‌شود، بعد از انجام مراحل اولیه ثبت‌نام پرونده و تایید در سامانه، به استان مربوطه ارسال و توسط استان مربوطه پیگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تشکل‌ها وابستگی بودجه‌ای به حاکمیت ندارند بلکه خودشان اقدامات را انجام می‌دهند. دولت تنها برای نیات آن‌ها تسهیلگری می‌کند. کل فعالیت‌های تشکل‌ها باید به صورت غیرانتفاعی و عام‌المنفعه باشد. درآمد‌های حاصله تشکل‌های دارای مجوز از وزارت کشور باید از درآمد مردمی باشد، خود تشکل‌ها اجازه فعالیت اقتصادی مستقیم ندارند، به همین دلیل معافیت مالیاتی دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->